Alla ska med
De förändringsfenomen som ligger bakom prioriteringen hänför sig till den ökade ojämlikheten. Förändringar i arbete och utkomst, demokratiutmaningar, uppdelat samhälle och problem inom den offentliga ekonomin utmanar samhället också i Österbotten.
Under arbetet med landskapsstrategin identifierade vi i samband med ovannämnda förändringsfenomen tre utmaningar för utvecklingen 2022–2025:
- Att förebygga välfärds- och hälsoskillnader
- Att stärka invånarnas jämlikhet och delaktighet
- Att stärka gemenskapen och den ömsesidiga förståelsen mellan befolkningsgrupper
De mål som hänför sig till utmaningarna för utvecklingen 2022–2025 presenteras i tabellen nedan.
Utmaning för utvecklingen |
Mål för 2022–2025 |
Att förebygga välfärds- och hälsoskillnader |
Det offentliga servicenätet består av en för alla lättillgänglig och flerspråkig kombination av när-, mobil- och distanstjänster som bildar obrutna servicekedjor och -helheter. Mer användning av förutseende, förebyggande, rehabiliterande, kundcentrerade och mångprofessionella arbetsgrepp inom social- och hälsovården. Kunskapsbaserad ledning och god praxis är viktiga element vid planering och utvärdering av hälsa och välfärd. Det offentliga servicesystemet använder sig aktivt av den sakkunskap som organisationerna och de andra privata serviceproducenterna besitter. Kulturvälfärden har integrerats i välfärdstjänsternas strukturer. Att utnyttja naturens styrkegivande inverkan som en del av välfärdstjänsterna stärks (bl.a. så kallad Green Care och Blue Care). |
Att stärka invånarnas jämlikhet och delaktighet |
Alla unga fås ut i arbetslivet, skola eller rehabilitering. Fler svårt sysselsatta personer kommer i arbete, utbildning eller rehabiliterande verksamhet. Invånarna med utländsk bakgrund blir mer delaktiga i samhället. De digitala tjänster som erbjuds invånarna blir lättare att använda samtidigt som tillgången och tillgängligheten till dem förbättras. Invånarnas digitala kunskaper stärks. Trafikförbindelserna blir smidigare och säkrare i hela landskapet. Bättre möjligheter för invånare och kunder att delta i och påverka utvecklingen av de offentliga tjäns-terna och förvaltningen. Ökat samarbete mellan organisationer och den offentliga sektorn. Bättre tillgång till kultur-, motions-, och naturtjänster. |
Att stärka gemenskapen och den ömsesidiga förståelsen mellan befolkningsgrupper |
Mer och mångsidigare organiserad och fri medborgarverksamhet. Mer umgänge mellan befolkningsgrupperna. Inflyttare känner sig välkomna i regionen. |